22/08/2019

Jak unikać nadmiaru cukrów prostych w diecie nastolatków?

Słodycze, ciasta i ciasteczka to zazwyczaj ulubione przekąski dzieci młodszych, ale również i tych starszych. Smakołyki podjadane w ciągu dnia mogą być jednak nie tylko słodkie, ale jednocześnie dostarczać składników odżywczych. Sprawdź, co możesz zrobić, aby Twoi nastolatkowie ograniczyli spożycie cukrów prostych w codziennej diecie!

Warto ograniczyć spożycie cukrów prostych w diecie młodzieży

Spożywanie nadmiernych ilości cukrów prostych przez młodzież, niezależnie od ich źródła, nie będzie miało pozytywnych skutków w przyszłości. Dieta bogata w tę grupę składników może przyczynić się do rozwoju nadwagi, otyłości, a także chorób dietozależnych w przyszłości, w tym cukrzycy typu 2. Warto zatem zadbać, aby menu dorosłych, jak i nastolatków nie tylko dostarczało słodkich przyjemności, ale także odpowiedniej ilości m.in. warzyw i produktów pełnoziarnistych.

Zlokalizuj źródła cukrów prostych w diecie swoich nastolatków

Źródeł cukrów prostych w diecie nastolatków jest naprawdę sporo. Do najpopularniejszych źródeł cukrów prostych zaliczamy słodycze i słodkości tj. cukierki, batoniki, żelki, lody, ciasta, a także słodzone napoje i jogurty. Warto przyjrzeć się codziennemu jadłospisowi, aby ograniczać ich spożycie i zastąpić je owocami, ponieważ te oprócz cukrów prostych zawierają błonnik, składniki mineralne i witaminy. Najlepiej korzystać z tych sezonowych. Idealne latem będą truskawki, maliny, brzoskwinie, borówki i wiele innych. Owoce to też świetna baza koktajli i deserów. Podanie ich w ciekawej formie to dodatkowa szansa na ograniczenie spożycia batonów, cukierków i ciastek.

Zwróć uwagę nastolatka na to, aby czytał etykiety słodkich produktów

Jeśli chcesz wpłynąć na to, czy Twój nastolatek wybierze żywność bez dodatkowych porcji cukru, zachęć go, aby wyrobił sobie nawyk dokładnego czytania etykiet spożywczych. Na nich znajdują się bowiem informacje odnośnie tego, co i w jakiej ilości zawarte jest w danym produkcie. Wysoka świadomość tego, co je, pomoże mu racjonalnie wpływać na ilość cukrów prostych w codziennej diecie.

Dawaj dobry przykład – zastąp słodkie napoje wodą!

Wiadomo, że dzieci, w tym nastolatkowie, uczą się, obserwując rodziców, a tym samym przejmują ich nawyki. Jednym ze sposobów na ograniczenie cukru w diecie młodego człowieka jest zachęcenie go, aby przestawił się na codzienne picie czystej wody. Z początku może się to wydać trudne do zrealizowania, gdyż nastolatek może mieć opory przed piciem czystej, bezsmakowej wody. Na to również znajdzie się rada! Zaproponuj dodawanie do wody plasterków owoców i warzyw (np. ogórka, cytryny, kiwi, pomarańczy), a także liści świeżych ziół – mięty, melisy, rozmarynu.

Czym można zastępować biały cukier w diecie nastolatków?

Rozmawiaj z dziećmi na temat zróżnicowanej diety i pokazuj, że właśnie taka – zawierająca produkty z różnych grup w odpowiednich proporcjach – najlepiej służy zdrowiu. Wspólnie unikajcie słodzenia herbaty, słodkich napojów, a wybierajcie wodę. Jeśli słodzicie korzystajcie ze stewii lub ksylitolu. Chcąc ograniczyć cukry proste w diecie, zachęć swojego nastolatka także, aby samodzielnie przygotował niektóre słodkie produkty, które spożywa na co dzień.  Zaproponuj przygotowanie domowej granoli do mleka, pysznego czekoladowego kremu z kakao i śliwek czy aromatycznego masła orzechowego słodzonego stewią, a nie białym cukrem.

Pozostałe aktualności