22/12/2018

Jakie warzywa najlepiej jeść w zimowe dni.

Podczas zimowych, chłodnych miesięcy nie rezygnuj z jedzenia warzyw! Sprawdź, które warto kupować w styczniu, a do wspólnego gotowania zaproś dzieci. Razem odkrywajcie potrawy, dzięki którym zimowe dania będą pełne smaków i kolorów!

Zimą wybieraj warzywa, które dojrzewały latem i jesienią!
Jedzenie lokalnych sezonowych warzyw jest dobre nie tylko dla zdrowia, ale pomaga również przeciwdziałać nadmiernemu zanieczyszczaniu środowiska naturalnego przez redukcję zanieczyszczeń transportowych. 
Zimą niestety nie znajdziesz świeżych warzyw, które właśnie zostały zebrane z pola przez lokalnego rolnika. Jednak nawet w środku mroźnej zimy możesz korzystać z bogactwa warzyw, które dojrzewały w pełnym słońcu lata i jesieni! Po prostu zadbaj o to, aby w styczniowej diecie pojawiło się m.in. dużo warzyw korzeniowych (np. marchew, pietruszka, seler, burak). Warzywa te, jeśli są odpowiednio przechowywane – w ciemnym i chłodnym miejscu – zachowują w sobie większość wartości odżywczych i witamin. 

Co smacznego przygotujesz z marchewki?
Marchewka w wersji tradycyjnej nie dla wszystkich dzieci jest czymś, co jedzą chętnie i z apetytem. Jak przekonać je, aby to zrobiły i to z zadowoleniem? Przygotuj marchewkę w pysznej, nietypowej odsłonie! Ze względu na swoją słodycz, warzywo to idealnie nadaje się do niecodziennych wersji wypieków i słodkości. Z marchewki z powodzeniem zrobisz aromatyczne ciasto marchewkowe lub marchewkowy budyń. Takie nietypowe desery warto zrobić razem z dzieckiem, aby pokazać mu, że warzywa mogą być też bazą deserów i można je wykorzystywać w różny sposób w sowich przepisach. Jeśli jednak szukasz dania wytrawnego, to możesz skusić się na przygotowanie marchewkowych placuszków ze szczypiorkiem i podać je z jogurtem.


Koktajl warzywno-owocowy na bazie buraków
Zaproponuj dzieciom wspólne przygotowanie koktajlu warzywno-owocowego. Taki sposób podania warzyw może okazać się strzałem w dziesiątkę, bowiem koktajl będzie miał ciekawy smak i nie będą w nim wyczuwalne same warzywa. Do takiego koktajlu możesz wykorzystać np. buraki, które dobrze współgrają z pomarańczą, grejpfrutem lub kiwi. Koktajl nabierze pięknego rubinowego koloru, co może być dodatkową zachętą dla dziecka. Jeśli zobaczysz, że dzieci chętni piją taką mieszankę warzywno-owocową, możesz stopniowo zmieniać i wzbogacać swoje przepisy. Jako bazę do koktajli możesz również wykorzystać szpinak i jarmuż.


Wytrawne muffinki z warzywami
Zimą możesz również sięgać po  warzywa liściaste, np. po szpinak lub jarmuż. Wykorzystaj je do przygotowania prostych i sycących muffinek. Do przyrządzenia wytrawnych babeczek możesz użyć dużej blaszki z podziałem na dziewięć, dwanaście lub szesnaście miejsc lub pojedynczych, silikonowych foremek. Dla urozmaicenia wspólnego pieczenia, udekoruj wraz z dzieckiem muffinkowe wypieki. Posmaruj wierzch formy olejem i ułóż na samym spodzie pociętą w cienkie paski paprykę. Dzięki temu muffinki zyskają oryginalną dekorację na wierzchu. 

Chipsy z warzyw korzeniowych 
Jeśli chcesz przygotować smaczną przekąskę z warzyw dostępnych zimą, to dobrym pomysłem będzie przygotowanie chipsów lub frytek z warzyw korzeniowych. Danie to nie jest skomplikowane, a podział zadań przy jego wykonaniu pomiędzy rodziców i dzieci sprawi, że będzie gotowe w mgnieniu oka. Warzywa na chipsy lub frytki dobrze wyszoruj, aby można je było piec w skórkach. Po umyciu pokrój je w cienkie plasterki lub słupki, skrop oliwą i dopraw ulubioną mieszanką przypraw, pieprzem i solą. W czasie, w którym warzywa będą piekły się w piekarniku, możesz przygotować do nich dip majonezowo-jogurtowy. 

Pozostałe aktualności