Strefa rodzica:

Zupa Disco

Wielkie Gotowanie z Federacją Polskich Banków Żywności w Międzynarodowy Dzień Świadomości na temat Strat i Marnowania Żywności

W 2020 r. ONZ ustanowiło 29 września jako Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności.
Ile żywności jest marnowane w naszym kraju i jak temu zapobiec? Dowiedzieliśmy się tego w czasie tegorocznego gotowania Zupy Disco.

 

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rol­nictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku 1/3 produ­kowanej żywności jest marnowana. Staje się to poważnym problemem w Europie, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych.

W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności. Najwięcej wyrzucają konsumenci – aż 60%, czyli blisko 3 mln ton.

 

1/3 produkowanej na świecie żywności jest marnowana.

 

Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności stał się dla Banków Żywności pretekstem do zorganizowania wydarzenia i kampanii związanej z marnowaniem żywności. Motywem przewodnim była Zupa Disco – idea gotowania zupy z produktów, które udało się uratować przed zmarnowaniem powstała w Berlinie w 2012 r. W tym roku ta tradycja była kontynuowana z sukcesem.

28 września o godzinie 11:00 Zupę Disco ugotowała, według własnego przepisu, Jagna Niedzielska, kucharka, doradca kulinarny, propagatorka nurtu zero waste. Wydarzeniu towarzyszyły panele dyskusyjne: "Jak nie marnować?", "Należy spożyć do…" a "Najlepiej spożyć przed". Uczestnicy wydarzenia stacjonarnego mieli, rzecz jasna, możliwość degustacji Zupy Disco, a wszyscy inni mogli oglądać transmisję na profilu Banki Żywności | Facebook.
 

"Kluczową rolę w walce z marnowaniem żywności odgrywają edukacja i zmiana postaw. Powinniśmy wyrobić u siebie odpowiednie nawyki, takie jak: planowanie zakupów, właściwe rozmieszczenie produktów w lodówce, czy też weryfikacja dat przydatności. Również nasza wiedza powinna zostać wzbogacona o przepisy kulinarne, pozwalające wykorzystać to co pozostało nam z niezjedzonych posiłków. Zmieniając nasze postawy, przyczyniamy się do ograniczenia marnowania żywności"

– komentowała Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Wszyscy uczestnicy Zupy Disco, zarówno offline’owi, jak i online’owi, mogli wzbogacić swoją wiedzę o przepisy kulinarne zawarte w specjalnie opracowanym e-booku, dostępnym do pobrania tutaj.

"Konsumenci potrzebują realnego wsparcia, by poradzić sobie z problemem marnowania żywności w domach. Bardzo cieszymy się, że możemy im pomóc, dzieląc się wiedzą i praktycznymi wskazówkami"

– mówił Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé Polska i dodaje – 

"Mówienie o problemie marnowania żywności jest bardzo istotne także z perspektywy naszej planety. Często zapominamy, że wyrzucając jedzenie, marnujemy nie tylko sam produkt, ale też surowce i energię, dzięki którym powstał oraz tworzymy odpady, które mają negatywny wpływ na środowisko. Dlatego każdy produkt spożywczy, który wspólnie uda nam się uratować ma ogromne znaczenie."

Nasza niewiedza przyczynia się również do braku dbałości o kontrolę dat przydatności do spożycia. Z badań wynika, że 64% Polaków nie wie, że informacje na opakowaniach "Należy spożyć do…" i "Najlepiej spożyć przed…" nie oznaczają tego samego, przez co do kosza często trafiają produkty wciąż nadające się do spożycia.

 

Najlepiej spożyć przed i należy spożyć do to nie to samo!

 

"Przeciwdziałanie marnowaniu żywności to jedno z najistotniejszych zagadnień dla naszej sieci, które jest spójne z 12. celem zrównoważonego rozwoju ONZ – "odpowiedzialna produkcja i konsumpcja. Cel ten wyznacza kierunek naszego działania. Z naszymi partnerami, w tym z Federacją Polskich Banków Żywności, od lat realizujemy wspólne projekty oraz podejmujemy działania edukacyjne w tym zakresie. Aktualnie realizowana kampania pt. "Sztuka niemarnowania" przypomina, że zjawisko marnotrawienia żywności cały czas istnieje. W ramach kampanii dzielimy się tym, co zrealizowaliśmy do tej pory oraz edukujemy co może zrobić każdy z nas, aby włączyć się w działania zero waste" 

– komentuje Aleksandra Robaszkiewicz Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

29 września Zupę Disco gotowały w Polsce Banki Żywności, zapraszając do udziału lokalne społeczności. Zupa została przekazana do placówek, jako wsparcie osobom potrzebującym.

Organizatorami akcji były Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie.

Wydarzenie wspierali partnerzy strategiczni: Miasto Warszawa/Kampania "Wiem, co jem", Winiary, Lidl oraz partnerzy wspierający: Too Good To Go, Restaurant Week.